Škola sarađuje sa zdravstvenim ustanovama u sprovođenju zdravstvene zaštite učenika, u skladu sa zakonom i u saradnji sa osnovnim školama – po potrebi.
Cilj Programa zdravstvene zaštite:
- Izgrađivanje telesno, psihički i socijalno zdrave zrele ličnosti, osposobljene da se brine za očuvanje, zaštitu i unapređenje sopstvenog zdravlja i zdravlja drugih ljudi.
Sadržaj Programa zdravstvene zaštite:
- Uključivanje učenika u zdravstveno – vaspitne akcije, kao i podsticanje na usvajanje znanja o čuvanju zdravlja sa posebnim osvrtom na mentalno zdravlje;
- Razvijanje svesti i odgovornosti pojedinca za sopstveno zdravlje, o značaju lične higijene;
- Upoznavanje sa uspostavljanjem humanijih međuljudskih odnosa, kao i očuvanje i unapređenje mentalnog zdravlja;
- Podizanje zdravstvene kulture učenika tako da briga o zdravlju bude sastavni deo svakodnevnih navika, potreba i postupanja;
- Učešće učenika u unapređenju životne sredine i higijensko – estetskog očuvanja škole.
- Uključivanje učenika u integrisan program „Boldogságórák” (Čas sreće) radi očuvanja i razvijenja mentalnog zdravlja.
Realizacija sadržaja Programa zdravstvene zaštite:
Da bi se sprečio deformitet usled nepravilnog držanja tela prilikom sviranja, nastavnici na svakom času instrumenta redovno upozoravaju učenike na važnost pravilnog držanja instrumenta i tela.
Nastavnici takođe skreću pažnju na početku časa instrumenta, na važnost higijene tj. da učenici pre svakog časa operu ruke. U školi su stavljeni i plakati da bi podsetili učenike na važnost pranje ruku.
Učenici su u svojim osnovnim školama obuhvaćeni ostalim vidovima zdravstvene zaštite (sistematski pregledi, vakcinacije itd.).
Od školske 2019/2020. godini škola učestvuje u programu „Boldogságórák” (Časovi sreće) uz podršku fondacije „Jobb Veled a Világ” iz Budimpešte, Mađarska.
Istaknuta misija programa je da na temeljima pozitivne psihologije pruži ideje i metodološku pomoć za razvoj sreće deci predškolskog i školskog uzrasta.
Cilj programa nije da se mladima postavi životni stil bez problema, već da se učenicima pruži smernica za suočavanje sa izazovima, da budu u stanju da se nose sa problemima i da istraže faktore zadržavanja fizičkog i mentalnog zdravlja.
U okviru programa nedeljno jedanput se organizuje sekcija u školi sa nazivom „Boldogságórák”, voditeljka sekcije je psiholog škole. Planirane teme su sledeće: zahvalnost radi povećava sreće, vežbanje optimizma, nega međuljudskih odnosa, dobra dela koja povećaju zahvalnost, postavljanje i dostizanje ciljeva, koping strategije, uživanje u male užitke, oproštaj, vežbanje, održiva sreća.
Od školske 2023/2024. godine škola se uključila u novi mentalno-higijenski Program Fondacije „Jobb Veled a Világ” iz Mađarske pod nazivom “Škola zasnovana na snagama učenika”(Erősségközpontú Oktatási Program).
Opšti cilj Programa je da razvija lične i socijalne kompetencije učenika, odnosno da razvija zdravo samopouzdanje i prenese koping strategije, zatim olakšavanje integracije u novo društveno okruženje i grupe i razvoj jezika i načina mišljenja zasnovanog na karakternim snagama.
Specifični ciljevi Programa su:
- Prepoznavanje snage drugih i razmišljanje o tim snagama.
- Identifikovanje sopstvenih snaga i razvijanje razmišljanja o njima.
- Primena i vežbanje snaga.
- Identifikacija i razvoj grupnih (razrednih, školskih) snaga.
U okviru programa 2 nastavnika i 1 stručni saradnik su pohađali onlajn obuku „Obrazovanje zasnovano na snagama učenika“ u toku školske 2023/2024. godine, čiji organizator je Fondacija „Jobb Veled a Világ” iz Mađarske. Materijalne uslove za pohađanje obuke i izvođenje Programa je obezbedio Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice.
Očekivani ishodi Programa su veće zadovoljstvo i aktivnije učešće učenika u aktivnostima škole (na časovima, na sekciji, na koncertima), zatim lakši prelazak učenika iz vrtića u niži razred, iz nižeg razreda u viši razred, bolji školski uspeh i veće samopouzdanje učenika.
Takođe očekujemo da će učenici zahvaljujući Programu imati povećanu sposobnost suočavanja sa stresom i poteškoćama u svakodnevnom životu.
Od školske 2024/2025. godine “Časovi sreće” i program “Škola zasnovana na snagama učenika” se izvode u okviru Integrisanog programa “Časova sreće”, čiji sastavni deo je pored gore navedenog i Program samopouzdanja i Majndfulnes tehnike.
Pored sekcije tokom školske 2024/2025. godine u određenim razredima se organizuju aktivnosti u okviru Programa na časovima solfeđa.
Plan realizacije Integrisanog programa „Časovi sreće“ | |||||
Vreme reali-
zacije |
Aktivnost | Cilj | Ciljna grupa | Nosioci aktivnosti | Praćenje i evaluacija |
septembar | Roditeljski sastanak sa temom „Uključivanje učenika u mentalnu-higijensku sekciju u OMŠ Kanjiža“ | Upoznavanje roditelja sa tematikom, ciljevima i očekivanim ishodima sekcije „Časovi sreće“ | Roditelji | Psiholog škole i nastavnici grupne nastave (solfeđa) | Esdnevnik – zapisnik sa roditeljskog sastanka |
septembar | Sastavljanje promotivnih materijala – panoa i onlajn plakata sekcije | Promovisanje sekcije – radi što više polaznika iste | Učenici i roditelji | Psiholog i rukovodstvo škole | Pano i fejsbuk stranica škole |
septembar | Organizacija sekcije | Sastavljanje operativnog plana i određivanje termina održavanja sekcije | Učenici | Psiholog i rukovodstvo škole | Sastavljen operativni plan rada sekcije sa određenim terminima |
septembar | Realizacija radionice sa temom: Zahvalnost radi povećava sreće, radoznalost | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
oktobar | Realizacija radionice sa temom: Vežbanje optimizma, pozitivna slika o sebi | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
novembar | Realizacija radionice sa temom: Nega međuljudskih odnosa, ljubaznost | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
decembar | Realizacija radionice sa temom: Dobra dela koja povećaju zahvalnost, ljubav | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
januar | Realizacija radionice sa temom: Postavljanje i dostizanje ciljeva, motivirajuća vizija budućnosti | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
februar | Realizacija radionice sa temom: Koping strategije, zdravo samopoštovanje | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
mart | Realizacija radionice sa temom: Uživanje u male užitke, bezuslovno samoljublje | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
april | Realizacija radionice sa temom: Oproštaj, saosećanje sa sobom | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
maj | Realizacija radionice sa temom: Fizičko vežbanje, vitalnost | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
jun | Realizacija radionice sa temom: Održiva sreća | Razvijanje i obogaćivanje mentalno-higijenske kulture učenika nižih razreda OMŠ Kanjiža | Učenici | Psiholog škole i nastavnici solfeđa | Esdnevnik i Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
Tokom školske godine | Onlajn konsultacije sa Fondacijom „Jobb Veled a Világ“iz Mađarske, učešće u superviziji programa | Razmena iskustva, razgovor i podrška vezano aktuelnim poteškoćama | Školski realizatori programa | Nastavnici solfeđa i psiholog škole | Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |
Tokom školske godine | Učešće u obukama vezano za očuvanje mentalnog zdravlja učenika i zaposlenih u obrazovanju | Unapređivanje znanja i veština zaposlenih -vezano za očuvanje mentalnog zdravlja učenika i zaposlenih u obrazovanju | Nastavnici, rukovodstvo i psiholog škole | Psiholog u saradnji u saradnji sa stručnjacima iz zemlje i inostranstva. | Izveštaj o realizaciji Godišnjeg plana rada škole |